5e dag in Kuta

14 januari 2015 - Kuta, Indonesië

Woensdag in Kuta, na het ontbijt lopen we wat rond, we willen nog wat dingetjes kopen, zoals een nieuwe koffer voor Jordy. De rits van de koffer is nl. gescheurd in Ubud, maar met twee spanbanden, konden we de koffer goed afsluiten. Maar voor de terugweg is het verstandiger om een nieuwe koffer te kopen. Maxime en ik hebben straks een Balinese massage in het hotel in de spa, heerlijk kunnen ze weer alle spieren en knopen los masseren. Onder het genot van een cappuccino, sprite, cola en Bintang overleggen we wat nog willen gaan doen. Jordy en Frenk willen nog een muziekboxje kopen en Maxime een armband. En verder zien we wel wat we gaan doen. We liggen net goed en wel geïnstalleerd aan het zwembad, als ineens muziek horen en wat lawaai. Uiteraard zijn we nieuwsgierig van aard, dus nemen we snel polshoogte, het blijkt om een crematie te gaan. Snel schieten we wat kleding aan om te kijken hoe dit eruit ziet. We weten dat de Balinezen het niet erg vinden dat toeristen kijken en foto's maken van de ceremonie.  De crematie vind iets verder van het hotel plaats op het strand. De kist met het lichaam ligt op een bouwwerk wat op een tempelachtig iets lijkt. Ze lopen een aantal rondjes om een houten bouwwerk, waar straks het lichaam in zal gaan. De kist wordt uitgepakt, ik sta er bewust ver vanaf zodat ik niet het lichaam zal zien als het in het houten bouwwerk wordt geplaatst. Het vuur gaat aan en de crematie begint. Tegenover  staat een buffet klaar, daar zal denk ik na de plechtigheid gebruik van worden gemaakt. Het is intussen 13:00 uur, Maxime en ik worden verwacht in de Spa. We liggen met zijn tweeën in een duo kamer en worden heerlijk gemasseerd. Ongelofelijk wat een kracht die dames in hun handen hebben. Na een uur zit het er helaas op en lopen we naar het restaurant aan de zee om te gaan lunchen. In de verte zien we nog steeds rook en horen we nog steeds gezang, de crematie lijkt nog steeds bezig te zijn. Wij gaan niet meer kijken, we hebben genoeg gezien. Eigenlijk best bizar als je erover nadenkt, dat men dit hier gewoon op een stuk strand doet. Bij ons gaat dat er immers heel anders aan toe, wij hebben speciale crematoriums met ovens waar het verbranden plaatsvind. En hier wordt het gevierd met eten en is iedereen welkom om bij de crematie aanwezig te zijn.

We genieten nog heerlijk van de zon. We eten vanavond bij het hotel, het is onze laatste avond hier. We genieten van een uitgebreide maaltijd, intussen is het flink gaan waaien en gaan regenen, maar we zitten droog. Het is al laat als we klaar met eten zijn, niemand heeft behoefte om weg te gaan, dus we zoeken allemaal onze kamer op. Onze laatste nacht, morgenmiddag vliegen we om 16:05 uur naar Hong Kong en van daaruit naar Amsterdam.