Lembongan

8 januari 2015 - Lembongan, Indonesië

Om Half zeven zit ik op mijn balkon te genieten van het uitzicht. Om 7:15 uur is iedereen wakker en word ik geroepen door de zoon van Kadek dat we al kunnen ontbijten. We krijgen de kaart en kunnen uit een aantal dingen kiezen. Het smaakt goed wat we geserveerd krijgen. Vandaag willen we met scooters het eiland over. We huren vier scooters, eentje voor Theo, Jordy, Frenk en Maxime, ik ga achterop dan kan ik foto's maken of de scooter eventueel van iemand overnemen. De wegen zijn slecht er zitten her en der ook gaten in de weg, er is geen politie, geen ziekenhuis en we moeten eraan denken dat we links rijden. In colonne  beginnen we aan de tocht, het gaat prima, we rijden niet hard, maar dat kan ook niet onze eerste stop is in Sandy Beach daar drinken we wat, bekijken de aankomst van goederen wat aangevoerd en gelost wordt. We vervolgen onze rit, ik maak wat foto's en we moeten stoppen en betalen om verder te mogen. Dit zie je wel meer op Bali, dat je paar rupiah moet betalen om door te mogen, een soort van tol, volgens mij betalen we 15 cent p.p. de volgende stop is bij het mangrovebos waar we een tocht maken met Jack (Sparow)  op een lokale boot. Het instappen in de boot vraagt om goed te balanceren, de boot schommelt aardig. We varen rustig door het mangrovebos, wat een wortels groeien er vanuit het water. Ook wordt het warmer als we meer in open water komen, gelukkig we varen terug, het is warm met de zon op onze hoofden, pfff. We stappen onze scooters we zijn de weg kwijt, kaart erbij en gaan weer. De scooter van Frenk is bijna leeg, we rijden samen terug naar een winkeltje en kopen een fles petrol, de dame doet netjes voor ons in de tank. We rijden door dorpjes waar hutjes staan en de mensen buiten voor hun hutje zitten, best een groot contrast als je het vergelijkt met de eerdere huizen die we gezien hebben. We rijden verder en komen langs een ceremonie, waar heel veel mensen net zijn gekleed, ook loopt er security. Later horen we dat het een crematie was van iemand die genoeg geld heeft of een rijke familie heeft. Dus die kan cremeren op welk tijdstip ze zelf willen, en  hoeft niet te wachten totdat er meerdere mensen worden gecremeerd. We snorren nog op onze scooters en eindelijk vinden we het goede weggetje naar onze huisjes. We lunchen en trekken ons terug om wat te lezen of om een middagdutje te doen, heerlijk. We vermaken ons prima, de mannen gaan snorkelen en wij houden ze vanaf ons strandbad in de gaten ( gaap). Na het douchen en omkleden eten we in een restaurant met weer een prachtig uitzicht over de baai. We drinken nog wat bij onze eigen bar en zoeken een voor een ons bed op. Wij kunnen lekker blijven liggen, maar Theo en Frenk moeten vroeg op, want die gaan vissen om vijf uur. Nou ik ben zeer benieuwd wat we morgen gaan eten van de barbecue?

1. Vivian:
    9 januari 2015
    Hoi Janny en familie!

Wat leuk om dit te lezen...dank je wel dat ik het zo kan volgen! Geeft een hoop inspiratie en wat een mooie dingen doen jullie daar! Ik blijf jullie volgen en vergeet vooral niet te genieten (o:

Groetjes Viv