Olifantenpark

5 januari 2015 - Ubud, Indonesië

Op 4 januari in de middag arriveren we bij het olifantenpark. We worden ontvangen met een lekkere cocktail en een verfrissingsdoekje, wat wel erg lekker is. Nadat we ons hebben ingeschreven, worden we naar onze lodges gebracht. Het ziet er super luxe uit, slippers, badjas en een travelkit, lekkere bedden om op te slapen, een schaaltje vers fruit staat klaar? We krijgen ook het programma uitgereikt en horen gelijk dat we om 18:30 uur worden opgehaald door de olifantentaxi. We frissen ons wat op onze kamer, drinken wat in de Mammoetbar en gaan ons omkleden voor het diner. Keurig op tijd arriveren er drie olifanten, waar we op plaats mogen nemen. Ik mag alleen op de olifant, die Aron heet. Op het moment dat we op de olifant zitten, krijgen we de eerste tropische regenbui over ons heen. Gelukkig komt men snel met paraplus aangerend. Na het ritje gaan we nog even kijken bij de babyolifant Banja, we mogen hem wat eten geven en raken hem voorzichtig aan. Daarna kijken we nog naar de olifantenshow en is het tijd om te gaan eten.

In een sprookjesachtige omgeving, met op de achtergrond de olifanten, krijgen we ons diner geserveerd, wat ons allemaal goed smaakt. Hierna zoeken we ons bed op, want morgenochtend, mag je de olifanten wassen en ermee in bad gaan.  De volgende ochtend, staat de zon alweer volop te schijnen aan de hemel. Zo rond achten lopen we alweer  richting de olifanten. Ik mag er eentje wassen, hoewel ik dat gedraai en geklap van de oren, niet echt relaxed vind, doe ik toch een poging. Jordy en Maxime gaat het wassen beter af, die poetsen er rustig bij de olifant op los. Daarna gaan Jordy en Maxime samen met de olifant het water in zodat ze zich lekker kunnen afspoelen. Ze zitten samen met de verzorger van de olifant op de rug en dompelen heerlijk in het water. Er wordt aan mij gevraagd of ik ook wil? No way, thank you, zeg ik, ik ben bang dat ik die verzorger zijn hele ribbenkast fijn druk van het vasthouden, ze hebben niet zo'n sterke body als mijn kerel. Want je zit los op de rug van de olifant en moet je op de één of andere manier aan iets of iemand vasthouden. En het maken van foto's is ook altijd een goed excuus om je achter te verschuilen.   Om 10:30 uur moeten we klaar staan bij onze logde, wat dan gaan we een safariritje maken van een uurtje. Even wordt er nog gekibbeld wie alleen gaat op een olifant, want er komen er drie, maar Jordy is de gelukkige. Wachtend op je balkon om erop te stappen, komt de eerste olifant om de hoek. Deze is voor Theo en Frenk, dan Jordy en dan Maxime en ik. De verzorger van de olifant zit voorop, hij wil graag dat we hem Nederlandse woorden leren, dan vertelt hij ons de woorden in zijn taal. Onderweg, genieten we van de natuur en hebben we lol om elkaars uitspraak. Maxime vraagt of de olifant wel eens rent, hij denkt dat we dit willen. Nou ik niet en vooral niet als we naar beneden lopen, ik schut al genoeg in de bak waar we inzitten! Straks hang ikmet bak en al onder op zijn rug. Echt niet, vraagt ie nog een keer, nee zeg ik nogmaals. Daarna gaan we richting het water voor een fotosessie en zit ons ritje erop. We gaan de olifanten voeren met bamboestengels, een olifant eet gemiddeld 250 kg per dag en heeft maar 4 kiezen, maar ze hebben geen enkel probleem met het kauwen van hun eten. Hierna genieten we van een ander show, waar Frenk en ik door een slurf van de olifant worden nat gespoten. We doen nog een rondje olifantenmuseum, we bekijken de wall of fame, daar zien we ook nog wat bekende Nederlanders hangen waaronder Edwin van der Sar. Het is inmiddels bijna 12:00uur, dan moet de lodge leeg zijn, dus we besluiten om de koffers te halen en vast uit te checken bij de receptie. Om ongeveer 12;30 uur worden we opgehaald en gaan we naar Ubud, wat in het midden van het land ligt een uurtje rijden van het olifantenpark.

1. Belinda:
    7 januari 2015
    Wat een super gave ervaring ...