Oudejaarsavond/ nieuwjaarsdag

1 januari 2015 - Lovina, Indonesië

Oudejaarsavond, best gek om dit op slippers en in zomerse kleding te doen. Om 20:00 uur hebben we een tafel gereserveerd in een restaurant. We hebben een mooi uitzicht op de straat, we zitten drie hoog dus kunnen we alles goed zien. Uit etenNa het eten lopen we richting strand, daar is een podium opgesteld waar de hele dag muziek wordt gespeeld. Het is ook goed te horen in de villa zijn. Het is druk, er schijnen ook veel Javanen te zijn, die  schijnen hier New Year te vieren. Ik vraag aan Theo, of tie goed op Maxime wil letten, want blond is wel aandachttrekkend hier. Na enige tijd geluisterd te hebben, besluiten we om wat te gaan drinken. We willen ergens gaan zitten, maar horen van de eigenaar dat het een besloten feestje is. Het café is van een Nederlander die Jelle heet. Jelle bied ons een gratis, rondje aan, daar zeggen de mannen geen nee tegen, alledrie zitten ze aan een halve liter bier, Max en ik nemen sprite. Jordy wil nl. dat we doorgaan till dawn, dus ik kan mijn borst nat maken. Na wat leuke verhalen te hebben aangehoord van Jelle, besluiten we om verder te gaan naar Kantin 21, daar is het beredruk, maar we mogen naar binnen. We hebben een goed plekje waar we alles kunnen overzien. Voor de dames lijkt onze blonde Olympus een mooi iets te zijn om naar te kijken. Frenk en Theo hebben intussen vrienden gemaakt twee Balinezen, Indra en Christian, die ze leren hoe je moet shotten. In eens komt er een kolone politie aangereden, met een geblindeerde zwarte auto. Schijnt iemand van de regering te zijn (Mark Rutte heeft misschien 5 beveiligers) hij heeft er wel 30 stuks, wat een circus. Het lukt me niet om een goede foto te maken, Max en Jordy zeggen dat straks mijn telefoon wordt afgenomen, dus gedraag ik me maar. In eens gaat de 1e drinkebroeder onderuit, zulke lichaampjes kunnen veel minder aan, dan die kolossen van mij. Theo heeft ze ook een sigaar aangeboden, ( en wijsgemaakt dat er wiet inzit) misschien dat dit hem het laatste zetje heeft gegeven. Ook Frenk heeft het naar zijn zin, hij maakt heel veel nieuwe vrienden daar. Zijn broer houd hem nauwlettend in de gaten. Om 12:00 word er vuurwerk afgestoken. In ene rolt de tweede Balinees om, hij ligt op de tafel. Max vind het zielig en wil water halen, onze verpleegkundige in spe. Ik besluit om naar huis te gaan, ik vind het mooi geweest, ik plak aan alle kanten. Even lekker zitten en hangen in de lounge bank. De security, zit op zijn plekje in de tuin, toch een veilig gevoel nu ik alleen hier zit. Maar na verloop van tijd komt de Padre des Familias ook thuis met zijn kinderen. Nou die zullen allemaal als een blok in slaap vallen.

Nieuwjaarsdag, de zon schijnt me tegemoet wannneer ik de slaapkamer uitkom, beneden ligt Frenk in de bank, die is verhuist van bed naar bank. Het is heerlijk rustig, lekker een momentje voor mezelf. Kopje thee, boek lezen. De hond komt me gezelschap houden, iemand heeft hem losgemaakt vannacht. Ik denk dat ik wel weet wie, zo te zien heeft de hond samen met iemand in de bank gelegen. Mazzel voor de hond Django. Komeng maakt ei met spek, zo'n vette hap absorbeert of neutraliseert het stapgebeuren van de avond ervoor. Ik regel een massage voor vanmiddag en wat we de rest van de dag gaan doen, dat zien we wel. Beetje zonnen, lezen.

Toch maar een massage aan huis geregeld via Komeng, lekker de spieren en knopen los laten kneden. Aan het eind van de middag, zoeken we het boventerras op, met uitzicht op zee. Ons reukorgaan wordt geprikkeld, Komeng is aan het koken, we eten vanavond spagetti. Er rent een heel klein hagedisje over de tafel, Jordy weet het dier te vangen. Op de bank gaan we uitbuiken, misschien straks nog ergens een kopje koffie doen en dan op tijd ons bed in. Zo'n nieuwjaarsnacht hakt er altijd goed in en kost best wat energie.

Happy New Year!