Snorkelen op Menjangan eiland

2 januari 2015 - Lovina, Indonesië

Kaart BaliVanochtend op tijd uit bed, we ontbijten om 8:00 uur, we worden  om 8:45 uur nl. opgehaald. We gaan snorkelen op het Menjangan island, dit is ongeveer een 70 minuten rijden vanuit Lovina naar Permuterean, vandaar nog een klein half uurtje op de boot naar het eiland. We worden opgehaald en rijden naar de duikwinkel in Lovina om flippers te passen, naam erop, snorkelset en we gaan op pad. Onderweg is het kijken naar de bijzondere dingen die je tegenkomt, dus de rit gaat snel. Apen genoeg op Bali, we rijden langs een apentempel, de apen slingeren er rustig rond. Ook het belangrijkste en meest gebruikte vervoersmiddel de scooter, zie je met van alles en nog wat rijden. We hebben een scooter gezien met zelfs 4 personen erop, vader, moeder en twee kindjes. Of als een middel om van alles op te vervoeren, takken, balen rijst en ik weet wat niet meer. In Permuteran aangekomen gaan we op de boot die ons naar het eiland vaart. We raken verzeild in een leuk gesprek met een Australisch echtpaar, die graag van ons Nederlanders van alles willen weten. Natuurlijk hebben ze vragen aan ons over Amsterdam, en promoten zij dat we ook Australië moeten bezoeken, het land van de Kangaroes, struisvogels en koalabeer. We zijn bij het eiland aangekomen en mogen van de boot af om te gaan snorkelen, we doen onze spullen aan spugen op advies van Theo, in onze bril ( maken dit wel schoon ) is tegen het beslaan, Theo heeft in het verleden gedoken op de Dominicaanse Republiek. We laten ons in het water vallen. We zijn gelijk verrast door wat we zien onderwater, visjes in alle soorten  en in alle kleuren en maten, koraal in allerlei vormen. We snorkelen wat en gaan dan richting de boot om te lunchen, we kunnen als we willen het eiland op. Er is een tempel en er zijn herten te zien. We gaan een rondje lopen, op het onbewoonde eiland. We lopen wat en komen langs de tempel, er heeft net een ceremonie plaatsgevonden, je ruikt de wierook nog en er liggen heel veel bloemen. Na wat rondgekeken te hebben, lopen we richting de boot. We varen nu naar de andere kant van het eiland, waar we weer het water in kunnen om te gaan snorkelen. De boot vaart verder, we kunnen langzaam richting boot zwemmen. Of onze handen omhoog steken als we niet verder kunnen in de open zee, dan haalt de boot ons op. Deze plek is nog mooier, we zien Nemo, ook een soort Spinvis, lange smalle vissen, hele mooie gekleurde, vissen die alleen zwemmen, of een hele school dezelfde vissen teveel om op te noemen. Ook is er koraal in vele kleuren vormen en maten te zien, koraal wat ons toewuift, koraal wat open en dicht gaat, echt fantastisch om te zien. Onze Balinese Royke ( look a like, Roy Donders ) roept dat we aan boord moeten. Jammer we hadden hier nog wel uren in dit "aquarium" kunnen snorkelen. Aan boord krijgen we water of cola om de zoute smaak weg te spoelen, die achter is gebleven in onze mond. Na ons te hebben omgekleed en  te hebben gedoucht, gaan we in het busje richting Lovina. De meesten van ons vallen in slaap, moe van de gedane activiteit. Maar ik niet, ik vind het veel te bijzonder om naar buiten te kijken. Maar ook om een oogje te houden op het verkeer, wat hier zo anders is als bij ons, ten eerste het links rijden, maar ook de vele scooters die op de weg rijden. De chauffeur rijd prima, er is wel  een moment dat het net goed gaat, met een scooter die probeertt in te halen, Pfff t gaat goed. We zijn bijna bij onze villa, we gaan als eerste het busje uit en besluiten om een duik te nemen in het zwembad, heerlijk. Jordy en Maxime willen naar de kapper of salon, Jordy wil graag scheren en Maxime haar wenkbrauwen epileren. Theo en Frenk gaan met ze mee, mmm nu heb ik een rustmomentje, waar ik even optimaal gebruik, lezen of even mijn ogen sluiten op de loungebank en dan dromen van de vele vissen die ik heb gezien.

1. Gillis en Janet:
    3 januari 2015
    Zo leuk om te lezen wat jullie allemaal doen!!!! Dit is Genieten!!!!! Nog veel plezier ! X