Trip rondom Lovina

30 december 2014 - Lovina, Indonesië

Vanmorgen om 9:00uur werden we opgehaald. Na een goed ontbijt vertrokken we met Kuman onze chauffeur vandaag. We reden richting Banjar, daar hebben we een Budhistische tempel bezocht. Voor we naar binnen mochten moest iedereen wel een sarong om. Het was warm, de zon scheen al fel vandaag. Daarna reden we naar de Hotsprings waar je kan baden in zwavelbronnen, dit schijnt erg goed voor je te zijn, zit veel ijzer in. Good medicin for your body, zegt onze chauffeur. Nadat we een tijdje hebben gedobberd in de warmwaterbronnen ( waar het nu nog rustig is) lopen we terug naar onze taxi. We voelen nog niets speciaals aan onze body. We lopen langs de vele verkoopstalletjes die aan de weg liggen. Theo zoekt nog een pet, dus de winkel in. Geen pet te krijgen in deze winkel, maar op de scooter haalt de verkoopdame snel wat petten. Nadat ze terug is worden er verschillende petten gepast, maar helaas, is er geen die past. Ondanks dat de dame de petten op het hoofd zet van Theo en roept dat de pest past, keuren wij het lachend af. Te klein. We  willen toch wat bij haar kopen, ze heeft zoveel moeite gedaan om wat petten op te scharrelen bij collega-verkopers. Zonder pet, rijden we verder naar de rijstvelden, die kom je heel veel tegen hier, na wat plaatjes te hebben geschoten, vertrekken we richting de volgende stop, heerlijk zittend in het ruime koele busje. Nu stoppen we bij Twins lake, dit zijn twee identieke meren die naast elkaar liggen en waar vele mogelijkheden zijn om aan een trekkingstocht mee te doen. Hiet staan ze met een grote slang, een soort hagedis en vliegende honden ( reuze vleermuizen) waar je mee op de foto kan, uiteraard tegen betaling. Wij bedanken hiervoor, de dieren zien er ook zeer suffig uit, best wel zielig. We gaan weer verder, nu rijden we naar een plek waar je apen kan voeren, als we uitstappen dan kopen we gelijk bananen. Het zijn geen agressieve apen, ze springen niet op je, maar eten keurig uit je hand. Nadat te hebben gedaan gaan we lunchen, het is druk, het schijnt een feestdag te zijn, maar hoe het heet of wat er gevierd wordt is ons niet duidelijk. We nemen een buffet, kunnen we zelf uitzoeken wat. Is ook beter om dit te doen, vermindert de kans op Bali belly ( = diarree). Na lekker te hebben gegeten vertrekken we naar een bijzondere koffieplantage. Daar hebben ze katten, die koffiebonen eten, de cafeïne schijnt voor katten te zijn, die bonen die poepen ze uit en dan heb je hele bijzondere koffie. Luwak heet het deze koffie. Luwak is de naam van de de soort kat die hiervoor gebruik wordt, er zit er eentje tentoongesteld, ik kan het beest niet goed zien. Het schijnt hele dure koffie te zijn, die heel speciaal smaakt, het is ook de meest exclusieve koffie ter wereld. Tijdens de Tour over de plantage, zie je wat een diversiteit er is aan groei van vruchten die verbouwd worden op het eiland Bali. Aan het eind van de tour gaan we koffiedrinken, we kunnen kiezen uit verschillende soorten koffie en thee. Uiteraard nemen wij een bakje kattenkoffie, of liever gezegd werelds meest exclusieve koffie Luwak.  Max neemt mangothee en Jordy lemongras  tegen het maagzuur en Frenk die durft het niet aan, die neemt niets.  Ons kopje koffie smaakt heerlijk, de smaak is goed. Daarna bezoeken we een tempel die bij het water ligt, het is er razend druk, er liggen verschillende tempeltjes waar je naar binnen kan. Plotseling gebeurt er wat, voordat Maxime het in gaten heeft gaat er iemand naast haar staan, maakt een selfie en weg is tie. Verbouwereerd neemt ze het op. Schijnt een Javaan te zijn zegt onze chauffeur, die zijn gek op blondines. Nou wie weet, kunnen we hier nog een handeltje uitslaan, moeten maar eens uitrekenen hoeveel Rupiah we kunnen gaan vragen. We lopen nog wat rond, en besluiten op weg te gaan richting de Git Git watervallen. Dit is de grootste waterval op Bali, de waterval sort zich 40 meter de diepte in, ook hier kijken we rond en schieten we wat foto,s. De trip is zit erop, we worden keurig netjes afgezet door onze chauffeur.Het was een leuke dag,met veel heel veel bijzondere indrukken die het op heeft achter gelaten.